Τα αυξανόμενα δεδομένα υποδεικνύουν ότι η έκθεση μικρών παιδιών σε υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα μπροστά σε υπολογιστή ή τηλεόραση μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη τους, συμπεριλαμβανομένων προβλημάτων με μνήμη, προσοχή και γλωσσικές δεξιότητες.

Οι ερευνητές αναφέρουν σε μια αναφορά στο JAMA Pediatrics ότι ο μεγαλύτερος χρόνος έκθεσης συνδέεται με την χειρότερη πρόοδο σε βασικά αναπτυξιακά θέματα όπως οι δεξιότητες επικοινωνίας, η επίλυση προβλημάτων και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των νεαρών παιδιών με την πάροδο του χρόνου.

Η Sheri Madigan, επίκουρη καθηγήτρια της Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Calgary, στον Καναδά, και οι συνεργάτες της μελέτησαν 2.441 μητέρες και παιδιά που συμμετείχαν στη μελέτη All Our Families, ερευνώντας μικρά παιδιά ηλικίας από δύο έως πέντε ετών.

 

Οι μητέρες ανέφεραν πόση ώρα τα παιδιά τους ξόδεψαν μπροστά σε μια οθόνη τηλεόρασης ή υπολογιστή σε μια τυπική μέρα και επίσης ανέφεραν τις αναπτυξιακές δεξιότητες απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με τις δεξιότητες επικοινωνίας, τη συμπεριφορά και τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις με τα παιδιά τους. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν στην αρχή της μελέτης, όταν τα παιδιά ήταν δύο ετών, και πάλι όταν ήταν τρία και πέντε.

Η Madigan διαπίστωσε ότι, κατά μέσο όρο τα παιδιά στην μελέτη περνούσαν 2-3 ώρες μπροστά από μια οθόνη. ( Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά τα νήπια και τα μικρά παιδιά να μην περνούν περισσότερο από 1 ώρα την ημέρα παρακολουθώντας ποιοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα!)

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι με την πάροδο του χρόνου, τα παιδιά που πέρασαν περισσότερο χρόνο χρησιμοποιώντας τηλεόραση ή υπολογιστές παρουσίασαν πράγματι χειρότερη απόδοση. Αλλά δεν βρήκαν στοιχεία ότι συνέβη το αντίθετο. Δεν φαινόταν ότι τα παιδιά με αναπτυξιακά προβλήματα ήταν πιο πιθανό να ξοδέψουν χρόνο μπροστά σε μια οθόνη. "Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι υπάρχει διαρκής επιρροή του χρόνου που περνάνε μπροστά στην οθόνη, ειδικά όταν τα παιδιά είναι ηλικίας δύο έως πέντε ετών, όταν οι εγκέφαλοι τους βρίσκονται σε περίοδο τεράστιας ανάπτυξης", λέει η Madigan.

Πρέπει λοιπόν, να μην είναι ανεξέλεγκτη η έκθεση τους μπροστά σε μια οθόνη.

#Tip: Φυσικά ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά χρησιμοποιούνε την τηλεόραση ή τον υπολογιστή παίζει ρόλο, καθώς αν παρακολουθεί μαζί με τον γονέα μπορεί αυτός να επισημάνει ενδιαφέροντα πράγματα τα οποία να συμβάλλουν στην μάθηση και στις γλωσσικές δεξιότητες!